icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Ås internasjonale kultursenter   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Trygghetsalarm

Generelt om tjenesten

Tema

- Helse og sosial

Beskrivelse

Bor du alene og har behov for å kunne tilkalle hjelp i akutte situasjoner, kan du søke om trygghetsalarm. Trygghetsalarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien. Vaktsentralen eller kommunens personell rykker ut hele døgnet hvis alarmen går.

Målene vi har satt oss:

  • Gi deg trygghet
  • Gi deg god og riktig informasjon om de tjenestene vi kan tilby
  • Sikre likebehandling
  • Gi deg opplæring i bruk av trygghetsalarmen

Målgruppe

Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene.

Kriterier/vilkår

Forutsetninger:

  • Du må bo i kommunen
  • Du må ha telefon med analog linje
  • Du må fortrinnsvis bo alene eller være uten tilstrekkelig tilsyn store deler av døgnet
  • Du må være godt motivert for tilbudet

Kriterier for tildeling av trygghetsalarm:

  • Kronisk sykdom som hindrer en i å bruke vanlig telefon
  • Falltendenser uten mulighet til å komme opp selv
  • Plaget av utrygghet eller angst
  • Være avhengig av teknisk utstyr som kan svikte og som kan være til en hjelpetrengende situasjon utenfor rekkevidde av vanlig telefon
aaa

Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes hvis du har et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter helse- og omsorgstjenesteloven. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.

Lover

Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven

Forskrifter

Forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester

___

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om trygghetsalarm, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Skjema

Serviceerklæring for trygghetsalarm
Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester

Søknaden sendes til

Ås kommune Forvaltningsenheten Postboks 195 1431 Ås

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

___

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Enhet for forvaltningstjenester
Telefon:64 96 25 90
Epost:forvaltningsenheten@as.kommune.no
Postadresse:Postboks 195 1431 Ås
Besøksadresse:Tunveien 2, u.etg. Moer sykehjem

Ansvarlig enhet

Avdeling:Driftsenheten

Kontaktpersoner

Navn:Gry Mathisen
Tittel:Enhetsleder
Telefon:64 96 25 05
Epost:gry.mathisen@as.kommune.no

Andre opplysninger

Oppdatert:2017-02-01 12:58