Brukerstyrt personlig assistent
Generelt om tjenesten
Alternativt navn
Personlig assistentTema
- Helse og sosialBeskrivelse
Er du sterkt funksjonshemmet eller er under 67 år med et langvarig og stort behov for praktisk og personlig hjelp i dagliglivet, kan du søke om brukerstyrt personlig assistanse (BPA).
Personlig assistanse omfatter praktisk bistand og opplæring og støttekontakt. Retten til avlastningstiltak gjelder for personer med foreldreansvar for hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne.
Innenfor det timeantallet du får tildelt, kan du i prinsippet styre hvem du vil ha som hjelper(e) og hva assistenten(e) skal gjøre. Målet er at du skal ha et mest mulig aktivt liv.
Målgruppe
- Personer med et sammensatt og omfattende behov for tjenester og som er i stand til å lede assistenten (ta arbeidslederrollen)
- Personer som ikke kan ivareta denne rollen selv, slik som personer med psykisk utviklingshemning
- Familier med barn med nedsatt funksjonsevne
Kriterier/vilkår
Personer som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Pasient og tolk. En brosjyre om tolk i helsetjenesten
Hjelpetilbud i kommunen
Serviceerklæring
"Vi lover"
- ...at forvaltningstjenesten vil ta kontakt med deg så raskt som mulig etter mottatt søknad for å vurdere ditt behov for tjenester og omfang
- ...å utarbeide forslag til vedtak som fremlegges sosialutvalget
- ...at du får opplæring og veiledning i arbeidslederrollen
- ...at kommunen er arbeidsgiver
- ...at vi gir deg tillit og har tro på at du har evnen til å styre din egen hverdag
- ...at vi i forhold til assistentene tar ansvar for basisopplæringen som etiske problemstillinger, taushetsplikt, og lignende
"For at vi skal kunne oppfylle dette..."
- ...må du levere en skriftlig søknad
- ...må du fungere som arbeidsleder
- ...må du kunne definerer dine behov
- ...må du kunnne lære opp og veilede assistentene
- ...må du kan sette opp og følge arbeidsplaner
- ...må du være med å utforme annonser og være aktiv under ansettelsesprosessen
- ...må hjemmet ditt være tilrettelagt slik at assistenten har gode arbeidsbetingelser
- ...må du respekterer at assistenten har taushetsplikt
- ...må du respekterer at assistenten ikke kan motta penger eller gaver
Lover og retningslinjer
Dette er en lovpålagt tjeneste etter helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Se blant annet
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Forskrifter
Brukerstyrt personlig assistanse (rundskriv)Brukerstyrt personlig assistanse (rundskriv)
Rett til egen tros- og livssynsutøvelse
Rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse (BPA) (I-9/2015)
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om brukerstyrt personlig assistanse, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Skjema
Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenesterVedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Forvaltning voksne |
Telefon: | 64 96 25 90 |
Epost: | forvaltningsenheten@as.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 195 1431 Ås |
Besøksadresse: | Tunveien 2, u.etg. Moer sykehjem |
Ansvarlig enhet
Avdeling: | Enhet for hjemmebaserte tjenester |
Telefon: | 64 96 25 04 |
Epost: | ingeborg.siggerud@as.kommune.no |
Postadresse: | Postboks 195 1431 Ås |
Besøksadresse: | Tunveien 2 1430 Ås |
Kontaktpersoner
Navn: | Gry Mathisen |
Tittel: | Enhetsleder |
Telefon: | 64 96 25 05 |
Epost: | gry.mathisen@as.kommune.no |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2018-01-25 14:06 |